Lima Rukun Islam (B. Arab: اركان الدين) adalah lima amalan keperluan kepada Islam Sunah. Muslim Syi'ah melanggan kepada lapan upacara amalan iaitu cukup besar bertindih dengan Lima Rukun. Berikut ialah:
1. Syahadah, iaitu fahaman asas atau ajaran Islam:
“
اشهد ان لا اله الا الله اشهد ان محمدا رسول الله
'ašhadu 'al-lā ilāha illā-llāhu wa 'ašhadu 'anna muħammadan rasūlu-llāh
Aku bersaksi tiada Tuhan melainkan Allah dan aku bersaksi bahawa Muhammad adalah pesuruh Allah
”
Wasiat ini adalah asas untuk semua kepercayaan lain dan amalan dalam Islam (walaupun secara teknikalnya Syi'ah tidak menganggap syahadah menjadi rukun terasing, hanyalah kepercayaan). Muslim harus mengulangi syahadah dalam sembahyang, dan bukan-Muslim yang ingin memeluk Islam diperlukan untuk membaca fahaman ini.
2. Solat, atau upacara sembahyang, iaitu harus dilakukan lima kali sehari. (Bagaimanapun, Syi'ah diperlukan untuk lakukan pada tengahari dengan sembahyang tengahari, dan petang dengan sembahyang malam). Setiap solat selesai mengadap Kaabah di Makkah. Solat dilakukan untuk memfokuskan minda pada Allah, dan dilihat sebagai komunikasi peribadi dengan-Nya yang meluahkan kesyukuran dan penyembahan. Solat adalah wajib tetapi fleksibiliti dalam spesifik dibenarkan bergantung pada keadaan. Di kebanyakan negara Muslim, peringatan yang dipanggil Adhan (panggilan kepada sembahyang) disiarkan secara umum dari masjid tempatan pada masa yang sesuai. Ibadat ini dibaca dalam bahasa Arab, dan terdiri dari ayat dari Al-Qur'an..
3. Zakat, atau pemberian-sedekah. Ini adalah amalan pemberian berdasarkan pada kekayaan yang dikumpul, dan wajib untuk semua Muslim yang mampu. Bahagian yang ditetapkan digunakan untuk membantu yang miskin dan yang memerlukan, dan juga untuk membantu menyebarkan Islam. Zakat dianggap kewajipan keagamaan (bertentangan dengan kebajikan sukarela) yang diluar berhutang kepada yang memerlukan kerana kekayaan mereka dilihat sebagai "amanah dari pemberian Allah". Al-Qur'an dan hadith juga mencadangkan seorang Muslim memberikan lebih sebagai tindakan pemberian-sedekah (sadaqah). Ramai orang Syi'ah dijangka untuk membayar kadar tambahan dalam bentuk cukai khums iaitu mereka menganggap menjadi amalan upacara terasing.
4. Puasa, atau berpuasa pada bulan Ramadan. Muslim harus tidak makan atau minum (dikalangan perkara lain) dari subuh hingga senja semasa bulan ini, dan harus berwaspada dari dosa lain. Puasa ini ialah untuk menggalakkan rasa dekat pada Allah, dan semasanya Muslim patut meluahkan kesyukuran dan bergantungan mereka kepada-Nya, bertaubat dari dosa mereka yang lalu, dan memikirkan pada yang memerlukan. Puasa tidak wajib untuk beberapa kumpulan iaitu ia akan membawa kepada beban yang berlebihan. Untuk yang lain, fleksibiliti dibenarkan bergantung pada keadaan, tetapi tertinggal puasa lazimnya harus diqadakkan segera.
5. Haji, iaitu merupakan ziarah semasa bulan Islam dari Zulhijjah di bandar Makkah. Setiap Muslim yang berbadan-mampu yang boleh mampukannya harus membuat ziarah ke Makkah sekurang-kurangnya sekali seumur hidupnya. Apabila penziarah ialah sekitar 10 kilometer dari Makkah, dia harus berpakaian dalam pakaian Ihram, iaitu terdiri dari dua helai tak kelim putih. Upacara Haji termasuk berjalan tujuh kali mengelilingi Kaabah, menyentuh Batu Hitam, berjalan tujuh kali antara Gunung Safa dan Gunung Marwah, dan secara simboliknya melontar jamrah di Mina. Penziarah, atau penghaji, dianugerahkan dalam komunitinya, walaupun guru Islam mengatakan bahawa Haji patut dijadikan luahan dari kebaktian pada Allah berbanding dari kenaikan kedudukan sosial.
Tambahan kepada cukai khums, Muslim Syi'ah menganggap tiga amalan tambahan perlu kepada agama Islam. Pertamanya ialah jihad, iaitu juga penting kepada Sunah, tetapi tidak dianggap sebagai satu rukun. Kedua ialah Amr-Bil-Ma'rūf, "Menyuruh kepada Kebaikan", iaitu menyuruh untuk setiap Muslim untuk hidup dalam kehidupan kebaikan dan menggalakkan yang lain untuk lakukan yang sama. Yang ketiga ialah Nahi-Anil-Munkar, "Mencegah dari Kemungkaran", dimana menyuruh Muslim untuk menahan diri dari mungkar dan dari perbuatan maksiat dan juga untuk menggalakkan yang lain untuk lakukan yang sama.
|
0 kommentarer:
Send en kommentar