Puasa pada sudut bahasa menahan diri.
Puasa pada syarak menahan diri dapipada pekara-pekara yang membatalkan puasa dengan jalan yang tertentu.
Wajib puasa Ramadan dengan salah satu dari tiga pekara.
1. sempurna bulan syaban tiga puluh hari.
2. melihat anak bulan ramadan.
3. naik saksi seorang yang adil bahawa anak bulan ramadan kelihatan.
Peringatan:
Adil yang dikehendaki disini adil pada penyaksian bukan adil meriwayat kan khabar.
Maka tidak wajib puasa apabila naik saksi orang yang fasik, perempuan, kanak-kanak, dan hamba,
Wajib puasa ramadan bagi mereka yang melihat anak bulan ramada sekalipun dia seorang yang fasik. Tidak wajib kepada orang yang lain.
Apabila naik saksi seorang yang adil bahawa dia ada melihat anak bulan ramadan dan kadi menghukumkan sabit ramadan maka wajib berpuasa atas sekelian umat islam yang ada ditempat yang satu matlak yakni tempat yang sama masa naik matahari.
Satu matlak ialah kawasan yang dalam kawasan dua puluh lapan minit kata setengah ahli falak tiga puluh dua minit.
Sah puasa ramadan mereka yang melihat tanda yang menunjukkan telah masuk ramadan seperti pengistiharan yang dibuat oleh kerajan didalam televisyen atau radio, pada zaman dahulu mereka membuat tanda dengan bunyi meriam, lampu yang dipasang di menara dan sebagainya, sebab sah puasa ialah kerana memberi faidah yakin telah masuk ramadan.
Rukun puasa
1. Orang yang puasa
2. Niat, tempatnya didalam hati, tetapi disunatkan berlafas pada niat
3. Menahan diri dari pekara yang membatalkan puasa.
Niat puasa:
نويت صوم غد عن أداء فرض رمضان هذه السنة لله تعالى
Sahaj aku puasa esok hari menunaikan fardu ramadan pada ini tahun kerana Allah تعالى
Mengapa pada rukun sembahyang tidak disebutkan orang yang sembahyang sebagai rukun sedangkan pada puasa, orang yang puasa menjadi rukun?
Ini kerana orang yang sedang sembahyang dapat dilihat kelakuan dia sedang sembahyang, manakala orang yang sedang berpuasa tidak dapat kita lihat kelakuan dia sedang berpuasa.
Syarat sah puasa:
Mereka yang ada syarat ini sah puasanya.
1. Islam maka tidak sah puasa orang yang murtad dan orang kafir sekalipun dia dituntut melakukan cabang-cabang syariat.
2. Berakal maka tidak sah puasa orang gila dan orang yang pitam sepanjang hari yakni dari terbit fajar sehinga terbenam matahari.
Sah puasa orang yang pitam jika dia ada sadar sedikit pada siang hari.
Mumaiyis maka tidak sah puasa kanak-kanak yang belum mumaiyis.
Mumaiyis ialah dapat membezakan antara yang baik dan yang buruk.
3. Suci dari haidh dan nifas maka batal puasa perempuan yang kedatangan haidh atau nifas sedang dia berpuasa, samaada kedatangan haidh atau nifas itu sesaad lagi hendak berbuka.
Tidak sah puasa perempuan yang darahnya berhentu sesaad selepas terbit fajar.
4. Niat maka wajib menentukan niat pada puasa fardu seperti puasa ramadan, puasa qadak (ganti), puasa nazar, puasa kafarah. Wajib niat pada malam sekiranya puasa fardu, adapun puasa sunat maka harus diniatkan pada siang hari sebelum gelincir matahari yakni sebelum masuk waktu zuhur. Wajib berniat pada tiap-tiap malam pada puasa ramadan. Mazhab Maliki mengharyskan berniat pada awal ramada dengan berniat sekelian bulan ramadan seperti diniatkan sahaja aku puasa sebulan ramadan pada ini tahun kerana Allah تعالى . Apabila seorang yang bermazhab Syafie berniat puasa sebulan dan dia ada tertingal berniat pada satu malam maka puasanya sah mengikut mazhab ini, dan tidak perlu mengqadak puasanya, ini dengan syarat dia menjaga pekara yang membatalkan puasa menurut mazhab Maliki.
5. Masuk waktu bagi puasa ramadan atau dapat sebab pada puasa fardu yang lain seperti puasa nazar atau puasa kafarah.
6. Menahan diri dari pekara yang membatalkan puasa
Pekara yang membatalkan puasa ialah:
1. memasukkan sesuatu ain (benda) kedalam ronga yang terbuka, sedikit benda yang masuk itu atau banyak.
2. sengaja muntah sekalipun yakin tidak kembali muntah itu kepada bahagian batin. Kawasan zahir/luar mulut adalah tempat keluar hurup (ح) kata setengah fukahak (خ) dan kawasan dalam/batin selepas dari itu iaitu tempat keluar hurup (أ) dan (ه)
3. jimak dengan sengaja sekalipun tidak keluar mani
4. keluar mani dengan sebab bersentuh dengan isteri dengan tidak berlapik, atau keluar mani dengan sengaja
5. kedatangan haidh atau beranak, sedangkan anak itu basah.
6. kedatangan gila walaupun sesaad.
7. pitam sepanjang hari.
8. mabuk sepanjang hari.
9. berbuka sebelum yakin atau zan masuk waktu.
10. murtad iaitu terkeluar dari agama islam.
Syarat wajib puasa
Mereka yang ada syarat ini wajib berpuasa.
1. islam
2. berakal.
3. cukup umur.
4. kuasa berpuasa.
5. bermukim.
Tidak wajib puasa;
1. orang kafir, serta tidak wajib qadak apabila masuk islam.
2. orang gila, serta tidak wajib qadak apabila siuman.
3. kanak-kanak serta tidak wajib qadak apabila dia blm baligh
4. orang yang pitam , tetapi wajib qadak apabila apabila dia siuman.
5. orang mabuk , tetapi wajib qadak apabila apabila dia siuman
6. orang yang tidak kuasa kerana tua atau sakit yang tiada harapan sembuh , Orang yang sangat tua dan orang yang sakit yang tidak ada harapan sembuh boleh mengeluarkan secupak makanan bagi setiap puasa yang ditingalkan.
7. orang haidh dan nifas, tetapi wajib qadak.
8. orang sakit , tetapi wajib qadak.
9. orang yang sedang bermusafir, tetapi wajib qadak.
Suna-sunat puasa:
1. menyegerakan berbuka apabila yakin atau zan masuk matahari. Haram berbuka jika syak masuk matahari.
2. berbuka dengan buah tamar jika tiada dengan suatu yang manis dan jika tiada maka dengan air.
3. makan sahur.
4. melewatkan makan sahur tetapi jangan sampai masa yang disyaki terbit fajar.
5. meningalkan berkata-kata perkatan yang keji.
6. mandi daripada hadas (mandi wajib) sebelum terbit fajar.
7. membanyakkan bersedekah, membaca quran, dan sembahyang sunat seperti terawih dan witir.
8. beri’tikaf didalam masjid.
9. sunat membaca doa’ berbuka puasa setelah makan sedikit makanan, dua’nya ialah:
اللهم لك صمت وبك آمنت وعلى رزقك أفطرت فتقبل منى إنك أنت السميع العليم
10. sunat bersederhana pada makan supaya menguatkan berbuat ibadat.
Puasa pada syarak menahan diri dapipada pekara-pekara yang membatalkan puasa dengan jalan yang tertentu.
Wajib puasa Ramadan dengan salah satu dari tiga pekara.
1. sempurna bulan syaban tiga puluh hari.
2. melihat anak bulan ramadan.
3. naik saksi seorang yang adil bahawa anak bulan ramadan kelihatan.
Peringatan:
Adil yang dikehendaki disini adil pada penyaksian bukan adil meriwayat kan khabar.
Maka tidak wajib puasa apabila naik saksi orang yang fasik, perempuan, kanak-kanak, dan hamba,
Wajib puasa ramadan bagi mereka yang melihat anak bulan ramada sekalipun dia seorang yang fasik. Tidak wajib kepada orang yang lain.
Apabila naik saksi seorang yang adil bahawa dia ada melihat anak bulan ramadan dan kadi menghukumkan sabit ramadan maka wajib berpuasa atas sekelian umat islam yang ada ditempat yang satu matlak yakni tempat yang sama masa naik matahari.
Satu matlak ialah kawasan yang dalam kawasan dua puluh lapan minit kata setengah ahli falak tiga puluh dua minit.
Sah puasa ramadan mereka yang melihat tanda yang menunjukkan telah masuk ramadan seperti pengistiharan yang dibuat oleh kerajan didalam televisyen atau radio, pada zaman dahulu mereka membuat tanda dengan bunyi meriam, lampu yang dipasang di menara dan sebagainya, sebab sah puasa ialah kerana memberi faidah yakin telah masuk ramadan.
Rukun puasa
1. Orang yang puasa
2. Niat, tempatnya didalam hati, tetapi disunatkan berlafas pada niat
3. Menahan diri dari pekara yang membatalkan puasa.
Niat puasa:
نويت صوم غد عن أداء فرض رمضان هذه السنة لله تعالى
Sahaj aku puasa esok hari menunaikan fardu ramadan pada ini tahun kerana Allah تعالى
Mengapa pada rukun sembahyang tidak disebutkan orang yang sembahyang sebagai rukun sedangkan pada puasa, orang yang puasa menjadi rukun?
Ini kerana orang yang sedang sembahyang dapat dilihat kelakuan dia sedang sembahyang, manakala orang yang sedang berpuasa tidak dapat kita lihat kelakuan dia sedang berpuasa.
Syarat sah puasa:
Mereka yang ada syarat ini sah puasanya.
1. Islam maka tidak sah puasa orang yang murtad dan orang kafir sekalipun dia dituntut melakukan cabang-cabang syariat.
2. Berakal maka tidak sah puasa orang gila dan orang yang pitam sepanjang hari yakni dari terbit fajar sehinga terbenam matahari.
Sah puasa orang yang pitam jika dia ada sadar sedikit pada siang hari.
Mumaiyis maka tidak sah puasa kanak-kanak yang belum mumaiyis.
Mumaiyis ialah dapat membezakan antara yang baik dan yang buruk.
3. Suci dari haidh dan nifas maka batal puasa perempuan yang kedatangan haidh atau nifas sedang dia berpuasa, samaada kedatangan haidh atau nifas itu sesaad lagi hendak berbuka.
Tidak sah puasa perempuan yang darahnya berhentu sesaad selepas terbit fajar.
4. Niat maka wajib menentukan niat pada puasa fardu seperti puasa ramadan, puasa qadak (ganti), puasa nazar, puasa kafarah. Wajib niat pada malam sekiranya puasa fardu, adapun puasa sunat maka harus diniatkan pada siang hari sebelum gelincir matahari yakni sebelum masuk waktu zuhur. Wajib berniat pada tiap-tiap malam pada puasa ramadan. Mazhab Maliki mengharyskan berniat pada awal ramada dengan berniat sekelian bulan ramadan seperti diniatkan sahaja aku puasa sebulan ramadan pada ini tahun kerana Allah تعالى . Apabila seorang yang bermazhab Syafie berniat puasa sebulan dan dia ada tertingal berniat pada satu malam maka puasanya sah mengikut mazhab ini, dan tidak perlu mengqadak puasanya, ini dengan syarat dia menjaga pekara yang membatalkan puasa menurut mazhab Maliki.
5. Masuk waktu bagi puasa ramadan atau dapat sebab pada puasa fardu yang lain seperti puasa nazar atau puasa kafarah.
6. Menahan diri dari pekara yang membatalkan puasa
Pekara yang membatalkan puasa ialah:
1. memasukkan sesuatu ain (benda) kedalam ronga yang terbuka, sedikit benda yang masuk itu atau banyak.
2. sengaja muntah sekalipun yakin tidak kembali muntah itu kepada bahagian batin. Kawasan zahir/luar mulut adalah tempat keluar hurup (ح) kata setengah fukahak (خ) dan kawasan dalam/batin selepas dari itu iaitu tempat keluar hurup (أ) dan (ه)
3. jimak dengan sengaja sekalipun tidak keluar mani
4. keluar mani dengan sebab bersentuh dengan isteri dengan tidak berlapik, atau keluar mani dengan sengaja
5. kedatangan haidh atau beranak, sedangkan anak itu basah.
6. kedatangan gila walaupun sesaad.
7. pitam sepanjang hari.
8. mabuk sepanjang hari.
9. berbuka sebelum yakin atau zan masuk waktu.
10. murtad iaitu terkeluar dari agama islam.
Syarat wajib puasa
Mereka yang ada syarat ini wajib berpuasa.
1. islam
2. berakal.
3. cukup umur.
4. kuasa berpuasa.
5. bermukim.
Tidak wajib puasa;
1. orang kafir, serta tidak wajib qadak apabila masuk islam.
2. orang gila, serta tidak wajib qadak apabila siuman.
3. kanak-kanak serta tidak wajib qadak apabila dia blm baligh
4. orang yang pitam , tetapi wajib qadak apabila apabila dia siuman.
5. orang mabuk , tetapi wajib qadak apabila apabila dia siuman
6. orang yang tidak kuasa kerana tua atau sakit yang tiada harapan sembuh , Orang yang sangat tua dan orang yang sakit yang tidak ada harapan sembuh boleh mengeluarkan secupak makanan bagi setiap puasa yang ditingalkan.
7. orang haidh dan nifas, tetapi wajib qadak.
8. orang sakit , tetapi wajib qadak.
9. orang yang sedang bermusafir, tetapi wajib qadak.
Suna-sunat puasa:
1. menyegerakan berbuka apabila yakin atau zan masuk matahari. Haram berbuka jika syak masuk matahari.
2. berbuka dengan buah tamar jika tiada dengan suatu yang manis dan jika tiada maka dengan air.
3. makan sahur.
4. melewatkan makan sahur tetapi jangan sampai masa yang disyaki terbit fajar.
5. meningalkan berkata-kata perkatan yang keji.
6. mandi daripada hadas (mandi wajib) sebelum terbit fajar.
7. membanyakkan bersedekah, membaca quran, dan sembahyang sunat seperti terawih dan witir.
8. beri’tikaf didalam masjid.
9. sunat membaca doa’ berbuka puasa setelah makan sedikit makanan, dua’nya ialah:
اللهم لك صمت وبك آمنت وعلى رزقك أفطرت فتقبل منى إنك أنت السميع العليم
10. sunat bersederhana pada makan supaya menguatkan berbuat ibadat.
Subscribe to:
Kommentarer til indlægget (Atom)
|
0 kommentarer:
Send en kommentar