Al-Bid'ah Al-Wajibah

Kita sering mendengar atau membaca tentang perbahasan Bid'ah, tapi sejauh manakah kefahaman kita mengenai perkataan tersebut ? Perbahasan ini timbul berdasarkan sabda Rasulullah S.A.W :

كلّ محدثة بدعة وكلّ بدعة ضلالة وكلّ ضلالة في النار

"Tiap-tiap perkara baru itu bid'ah dan tiap-tiap bid'ah itu sesat, dan tiap-tiap kesesatan itu akan ke neraka".

Kebanyakan umat Islam sekarang hanya mengambil maksud luaran matan hadis tanpa memahami maksud sebenar. Menghukum makna zahir perkataan " كلّ " (tiap-tiap) tanpa merujuknya dalam ilmu usul, ilmu dalam menetapkan sesuatu hukum. Maksud " كلّ " di sini bukanlah bermaksud tiap-tiap atau setiap perkara baru adalah bid'ah yang sesat. Pernahkah kita membaca firmah Allah S.W.T dalam surah al-Kahfi pada menceritakan kisah pertemuan nabi Allah Musa A.S bersama nabi Khidir A.S. Ketika nabi Khidir menjelaskan kepada nabi Musa sebab-sebab setiap tindakan pelik yang dilakukannya. Ia terkandung di dalam firman Allah S.W.T :

فأردت أن أعيبها وكان وراءهم مّلك يأخذ كلّ سفينة غصبا

" Dan aku bertujuan merosakkan bahtera itu kerana di hadapan mereka ada seorang raja yang merampas tiap-tiap bahtera "

Adakah maksud " كلّ " dalam firman Allah ini bermaksud bahawa raja itu merampas setiap bahtera di dunia ini? Pasti jawapannya tidak. Dalam ilmu balaghah, perkataan كلّ ini adalah tashbih ba'dhu min kullu. Iaitu perkataan "setiap yang membawa maksud sebahagian". Maka begitu jugalah perkataan " كلّ " pada hadis di atas. Maka bukan semua atau setiap bid'ah itu adalah sesat.

Dalam kitab Fathul Bari Syarah Sahih Al-Bukhari, Imam Ibnu Hajar Al-Asqalani telah membahagikan hukum bid'ah kepada lima. Iaitu bid'ah wajibah, bid'ah mandubah, bid'ah mubahah, bid'ah makruhah dan bid'ah muharramah.

Di sini saya hanya ingin menjelaskan berkenaan satu daripada lima hukum bid'ah di atas, iaitu bid'ah wajibah (bid'ah wajib). Bid'ah wajibah adalah perkara baru yang wajib dilakukan. Jika tidak dilakukan perkara baru ini maka hukumnya berdosa. Contoh perkara bid'ah ini adalah penulisan kitab untuk meng rad (menolak) kepada orang yang memusuhi Islam dan menyesatkan umat Islam. Di antara contoh bid'ah wajibah yang paling besar adalah apa yang telah dilakukan oleh Saidina Abu Bakr Al-Siddiq r.a dalam memerintahkan pengumpulan dan pembukuan al-Quran. Ini dilakukan oleh beliau selepas bermesyuarat bersama Saidina Umar r.a dan mereka berdua meminta Saidina Zaid mengumpulkan ayat-ayat dan membukukan al-Quran.

Jelas bahawa apa yang dilakukan oleh dua Khalifah ini tidak pernah dilakukan oleh baginda nabi S.A.W. Tapi adakah perkara baru ini juga bid'ah yang sesat ? Pembukuan al-Quran dilaksanakan selepas syahidnya ramai sahabat yang menghafal al-Quran. Jika penghimpunan dan pembukuan al-Quran ini tidak berlaku, pastinya umat Islam sekarang ini tidak akan dapat membacanya. Maka ulama' bersepakat bahawa perkara bid'ah seperti ini adalah wajib.

Dewasa ini kita melihat laman-laman web peribadi atau blog tumbuh bagai cendawan selepas hujan. Ramai blogger yang menulis artikel-artikel ilmiah di dalam blognya. Tidak kurang juga blogger yang cuba menyesat dan memesongkan akidah umat Islam. Blogger yang berusaha memporak perandakan kesatuan umat Islam. Maka menolak artikel-artikel blog yang menyesatkan ini amat digalakkan oleh Islam. Walau perkara ini tidak pernah dilakukan oleh Rasulullah S.A.W dan ia adalah bid'ah (perkara baru) tetapi hukum penolakkan artikel menyesatkan ini diharuskan oleh Islam. Malah jika artikel-artikel ini boleh memberi mudarat yang besar pada Islam, maka hukumnya boleh jatuh kepada wajib.

Perlu diingatkan hukum wajib ini adalah fardu kifayah, bukan fardu ain. Fardu kifayah bermaksud jika dilakukan oleh seorang maka terhapuslah dosa kepada semua tetapi jika tiada yang melakukan maka semua berdosa. Hanya orang yang ber autoriti untuk menolak atau menjawab artikel ini sahaja berhak melakukannya. Tidak semua perlu melakukannya. Jika dilihat sekarang ini para blogger berlumba-lumba dalam menolak artikel seperti ini. Malah ada di kalangan mereka yang tiada autoriti dan ilmu untuk menulis atau membidas perkara tersebut. Maka penulisan mereka boleh mendatangkan kesan buruk kepada pembaca. Biarkan saja mereka yang mempunyai bidang kuasa dan keilmuan untuk menyelesaikannya. Jangan kerana terlalu ghairah menulis sehingga menyebabkan penyelesaian ini bertambah rumit.

Hukum bid'ah wajibah seperti ini hanya dalam mempertahankan Islam. Ia tidak menjadi bid'ah wajibah sekiranya untuk mempertahankan peribadi. Jika ada keperibadian yang dihina atau dikutuk maka tidak wajib untuk kita mempertahankannya kecuali jika peribadi yang dihina itu adalah Rasulullah S.A.W. Nabi Muhammad S.A.W tidak pernah mempertahankan hak peribadi baginda apabila difitnah atau dihina oleh kaum musyrikin. Tetapi baginda S.A.W tidak pernah diam jika Islam dihina dan dipersenda. Hak dan kebenaran Islam perlu dijaga dan dipertahankan melebihi hak peribadi.

Moga sedikit penerangan ini mampu mengubah persepsi kita terhadap perkara-pekara bid'ah. Ingatlah menulis di blog ini perlu hati-hati kerana ia boleh memberi kesan kepada pembaca. Jika tidak banyak, sedikit kesannya pasti ada. Setiap yang ditulis pasti akan dipersoalkan kelak. Ketahui dan lakukanlah peranan kita sebaiknya.

Wallahu a'lam.

Rujukan :
- Mu'alim Al-Suluk Lil Mar'ah Al-Muslimah oleh Habib Ali Al-Jufri
- Tafsir Terjemahan Al-Quran Al-Karim.

0 kommentarer:

**Tv online**