Rahsia Angka Tujuh

Wahai saudara dan saudari pelayar web ini... tahukah kalian bahawa angka 7 ini dalam Islam byk keistimewaannnya yang kita sendiri kebanyakkannya mungkin tidak ketahui...

Wahai saudara saudari sekalian,

sesungguhnya Zat Pencipta, Yg sangat besar kekuasaan-Nya dan sangat tinggi kalimat-Nya telah menghiasi tujuh perkara dengan tujuh perkara, dan menghiasi pula setiap tujuh perkara itu dengan tujuh perkara yg lain, untuk memberitahu kpd orang2 berilmu bahawa angka tujuh itu mempunyai rahsia yg sgt besar dan kedudukan yang agung di sisi Allah.

1- Allah menghiasi udara dengan tujuh lapis langit. dan dihiasi pula tujuh langit itu dengan tujuh bintang.

Firman-Nya yg bermaksud " Dan kami bina di atas kamutujuh buah (langit) yg kukuh." ( an-Naba'-12).dan " dan sesungguhnya Kami telah menciptakan gugusan bintang2 dilangit... "(al-Hijr:16)

2- Allah telah hiasi padang yg lapang dengan tujuh lapis bumi. Dan Allah hiasi bumi itu pula dgn tujuh lautan.

Firman Allah yg bermaksud: " Allah-lah yg telah menciptakan tujuh langit dan seperti itu pula bumi... ( athtalaq:12) dan "... Dan laut, ditambah kepadanya dgn tujuh laut sesudahnya... "(luqman:27)

3- Allah telah menghiasi neraka dgn tujuh tingkat, iaitu Jahannam, sa'ir, saqar, jahim, hutomah, ladhaa, dan hawiyyah. kemudian disediakan neraka itu tujuh pintu...

4-Allah menghiasi al-Quran dgn tujuh surah yg panjang. kemudian dihiasi pula baginya dengan tujuh ayat pembuka kitab. ( al-Fatehah)

5-Allah menghiasi manusia dgn tujuh anggota badan iaitu dua tangan, dua lutut, dua kaki dan satu wajah, Dan kemudian dihiasi pula nggota yg tujuh itu dengan tujuh peribadatan iaitu dua tangan dgn doa, dua kaki dgn berdir tegak, dua lutut dgn duduk dan muka dgn sujud.

6- Allah menghiasi umur manusia dgn tujuh peringkat... .iaitumasa lahir di sebut"RADLI" , kemudian "FATHIM", kemudian "KUHUL", kemudian "SYAIKH". Dan dihiasi dengan tujuh peringkat ini dengan tujuh kalimah iaitu: LA ILAHAILLALLAH MUHAMMAD RASULLULLAH.
7- Allah menghiasi dunia dgn tujuh negeri yg besar iaitu

i- Hindustan, ii- Hijaz, iii- Basrah, Badiyah dan Kufah,

iv- Iraq,Syam, Khurasan, sampai Balakh,

v- rome dan Armania vi- Ya'juj dan Ma'juj vii- Cina dan Turkistan.

kemudian Allah hiasi tujuh negeri itu dgn tujuh hari, Sabtu, ahad, isnin,selasa, rabu, khamis dan jumaat, kemudian Allah muliakan tujuh Hari itu dgn tujuh Nabi iaitu Nabi Musa a.s ( sabtu) , Nabi Isa a.s ( Ahad), NabiDaud a.s ( Isnin) , Nabi Sulaiman a.s( selasa) ,Nabi YA'kub a.s ( Rabu), Nabi Adam ( khamis) dan Nabi Muhammad s.a.w dengan umatnya pada hari Jumaat.

wassalam... segala yg baik itu datang dari Allah, dan segala kesilapan itu datangnya dari kedahaifan saya sendiri sebagai hamba Allah.



0 kommentarer:

**Tv online**