Qarun Jutawan Yang Sesat

Diceritakan ketika pada zaman Nabi Musa as. situasi kehidupan manusia pada masa itu nampak semakin kacau, telah ramai orang yang meninggalkan ajaran Nabi Musa. Mereka hanya menghendaki harta kekayaan dan mengejar kesenangan hidup di dunia, sehingga di antara mereka berlumba-lumba mencari harta kekayaan sebanyak-banyaknya dengan berbagai macam cara yang mereka tempuh.

Dengan keadaan demikian, ramai orang yang terjerumus ke jurang kesesatan. Kejahatan timbul di mana-mana, pembunuhan, perompakan, penganiayaan dan lain sebagainya perbuatan keji bermaharajalela tumbuh subur bagaikan cendawan. Yang kaya tambah kaya dan yang miskin semakin tertindas oleh para lintah darat. Sehingga perbezaan antara si kaya dan si miskin semakin ketara.

Pada masa itu ada seorang umat Nabi Musa as yang bernama Qarun. Ia adalah orang yang membuat kehancuran umat Nabi Musa, sehingga pada masa itu orang-orang menjadi iri hati terhadap kehidupan Qarun yang hidup senang, mewah dengan harta kekayaan yang melimpah. Sampai akhirnya perbuatan Qarun yang derhaka ini berani memburuk-burukkan Nabi Musa dan berusaha menjatuhkan Nabi Musa, di depan orang ramai.

Qarun berkata: “Kalau memang Musa sebagai nabi utusan Allah, tentu ia akan dapat mengatasi keadaan semacam ini, dan kalau dia sebagai kekasih Allah mengapa tidak meminta kepada Allah agar umatnya menjadi kaya seperti aku. Kalau begitu dia hanyalah seorang pembohong belaka.”

Dengan ucapan si Qarun ini akhirnya ramai orang yang tidak percaya kepada Nabi Musa dan mengikuti kepada si Qarun agar dia dapat menjadi kaya.

Akan tetapi ramai pula umat Nabi Musa yang terus selalu berusaha menasihati si Qarun agar jangan sombong dan derhaka. Akan tetapi usaha mereka itu sia-sia belaka. Nasihat yang pernah diberikan kepada si Qarun ialah:
“Hai Qarun, janganlah engkau terlalu gembira dan sombong dengan hartamu yang banyak itu. Dan kami tidak pula melarangmu demikian, tetapi kami hanya menasihati agar kamu mencari harta itu dengan jalan halal dan gunakan hartamu itu di jalan yang baik, tolonglah mereka yang miskin dengan sebahagian hartamu seperti Allah telah berbuat baik kepadamu, dengan demikian Allah akan menambah hartamu itu berkat rahmat-Nya.”

Jawab si Qarun: “Aku tidak perlu akan nasihat kalian, tanpa nasihat kamu pun aku dapat hidup senang, kaya, akal saya lebih pandai daripada kamu. Oleh kerana itu sayalah yang lebih berhak menasihati kalian.”

Dengan hati yang kecewa mereka pulang meninggalkan si Qarun, mereka memberitahukan hal itu kepada Nabi Musa. Mendengar laporan itu, Nabi Musa merasa sedih hatinya, ia berkata: “Ya Allah, dosa apakah yang aku perbuat hingga Engkau turunkan seksa dan cubaan padaku. Ya Allah, tuntunlah aku dan kuatkanlah hatiku untuk membina hamba-Mu yang telah berpaling dari ajaranku, sehingga mereka melupakan Engkau.”

Demikianlah keluhan Nabi Musa as yang disampaikan kepada Allah. Selang beberapa hari, turunlah ayat Allah iaitu perintah untuk mengeluarkan zakat atas orang-orang yang kaya atau mampu yang kemudian hasilnya dibahagikan kepada fakir miskin atau kepada orang yang kekurangan.

Kemudian Nabi Musa memanggil para pengikutnya yang setia lalu ia berkata: “Beritahukanlah kepada mereka, bahawa Allah telah memerintahkan zakat kepada orang-orang yang mampu atau kaya yang mempunyai harta yang lebih.”

Dengan telah tersiarnya perintah ini, bagi hamba Allah SWT yang beriman mereka segera menunaikan kewajipan zakat dan dikumpulkan oleh Nabi Musa untuk dibahagikan kepada fakir miskin. Akan tetapi bagi mereka yang ingkar, ia menolak perintah ini sehingga ramai orang yang berkata: “Mengapa aku harus mengeluarkan sebahagian hartaku.”
Juga berkata yang lainnya: “Mengapa hartaku harus dibahagikan kepada fakir miskin sedangkan aku memperolehinya dengan susah payah.”

Maka ucapan mereka itu kemudian dijawab oleh pengikut Nabi Musa yang setia: “Harta yang engkau keluarkan itu adalah untuk menjaga hartamu dan menolong orang yang kekurangan, agar mereka tidak tersesat dan mengganggu harta kalian.”

Termasuk dalam hal ini si Qarun yang enggan untuk mengeluarkan sebahagian hartanya, sehingga diperingatkan oleh Nabi Musa dengan marah: “Hai Qarun, keluarkanlah zakatmu. Itu adalah perintah Allah, juga aku sampaikan kepadamu bahawa Allah telah menetapkan aku sebagai Nabi dan Rasulmu.”

Jawab si Qarun: “Hai Musa berapa upahmu yang engkau peroleh atas pekerjaanmu itu? Dulu engkau terangkan tentang agama baru, kini engkau perintah untuk zakat. Sungguh engkau telah pandai membohongi aku.”

Jawab Nabi Musa: “Aku tidak memaksamu! tapi ingatlah bahawa seksamu amat pedih nanti di akhirat.”

Kemudian Qarun menjawab: “Masalah zakat dan harta itu urusanku dan mengapa engkau menakut-nakuti aku dengan ancaman?”

Nabi Musa diam, sedih hatinya, namun ia tetap sabar bahkan berdoa kepada Allah agar si Qarun itu hatinya menjadi sabar seraya berkata dalam hatinya: “Ya Allah, ampunilah Qarun anak bapa saudaraku.”

Kemudian Qarun berkata lagi: “Baiklah Musa, aku merasa kasihan padamu dan engkau adalah saudara sepupu aku, maka aku akan mengeluarkan zakat, tapi dengan caraku sendiri yang akan mengambil sebahagian dari hartaku dan aku sendiri yang akan membahagikannya.

Nabi Musa berkata: “Alhamdulillah, semoga Allah menggantikan hartamu itu dengan berlipat ganda.”

Setelah Nabi Musa as meninggalkan Qarun, kemudian segera hadir dan berkata di hadapan orang ramai:
“Wahai saudara-saudaraku, ketahuilah, bahawa Musa itu iri hati terhadapku, zakat sebenarnya hanya untuk menutup apa yang tersembunyi di dalam hatinya, ia ingin mempunyai harta yang banyak dengan cara mewajibkan zakat. Sebenarnya Musa lah orang yang ingkar dari ajaran Allah, janganlah kalian percaya terhadap Musa. Dan dengarlah berita gembira dariku bahawa hari ini aku akan membahagikan sebahagian harta kepada kalian. Tapi ingat, hendaklah kalian menjauhi ajaran Musa dan percaya serta mengikuti aku.”

Mendengar ucapan Qarun itu, disambut oleh orang ramai dengan tepuk tangan menandakan kegembiraan serta menaruh kepercayaan penuh kepada Qarun.

Kemudian Qarun berkata lagi: “Barangsiapa yang patuh dan percaya padaku, maka ia akan mendapat bahagian harta dariku, maka untuk itu mulai sekarang jauhlah semua ajaran Musa dan ikutilah aku agar kalian senang dan bahagia.”

Akibat ucapan Qarun, maka ramai orang yang tidak beriman kepada Allah terpengaruh oleh kata-kata Qarun, mereka berlumba mendekati si Qarun dengan cara memuji, menyanjung untuk menyenangkan hatinya agar mendapat hartanya dan Qarun pun menjadi lupa daratan ia semakin tambah angkuh dan sombong. Di samping itu Qarun pun berusaha dengan berbagai macam cara untuk memburuk-burukkan Nabi Musa.

Pada suatu hari Qarun memanggil seorang pelacur kemudian ia diberi wang sebesar seribu dinar, dengan syarat harus mengaku di depan umum bahawa engkau telah berbuat zina dengan Musa; Maka pada suatu hari Qarun mengumpulkan orang-orang dari segala penjuru kota untuk mendengarkan ceramah atau nasihat dari Nabi Musa. Akan tetapi tujuan yang sebenarnya bahawa pertemuan itu adalah sebagai perangkap untuk menjatuhkan Nabi Musa di depan orang ramai.

Maka diundangnya Nabi Musa kemudian berbicara dan memberikan nasihat di atas mimbar, beliau berkata: “Hadirin sekalian barangsiapa di antara kamu ada yang mencuri, maka akan kupotong tangannya dan barangsiapa yang berzina akan kami rejam dia sekalipun aku sendiri yang berbuat.”

Tiba-tiba Qarun berkata: “Hai Musa, jika demikian engkau sendiri yang harus direjam dan orang-orang telah menuduh engkau telah berzina dengan seorang pelacur.”

Mendengar ucapan demikian Nabi Musa menjadi terkejut. Kemudian pelacur itu dipanggil berdiri di hadapan Nabi Musa, lalu Nabi Musa berkata: Demi Allah yang telah menciptakanmu dan menciptakan langit dan bumi serta menurunkan kitab Taurat, katakanlah yang sebenarnya apa yang pernah kuperbuat terhadap dirimu.”

Pelacur itu menjawab: “Wahai Nabi, engkau bersih dan bebas dari tuduhan mereka. Sesungguhnya ini adalah perbuatan Qarun untuk menjatuhkan engkau dan menuduh engkau sehingga aku diberi upah sebesar seribu dinar. Tapi aku takut kepada Allah untuk melakukan jahat itu.”

Mendengar kata-kata perempuan itu, lemaslah tubuh Musa beliau menangis dan berdoa: “Ya Allah, jika benar aku ini hamba-Mu, maka tolonglah aku.”

Kemudian turunlah wahyu Allah: “Hai Musa, Kami telah jadikan bumi ini tunduk pada perintahmu, maka perintahkanlah sesukamu.”

Lalu Nabi Musa datang menghampiri,Qarun, memperingatkan kepadanya agar segera bertaubat dan memohon ampun kepada Allah. Akan tetapi Qarun menjawab, bahawa tidak percaya dan tidak takut kepada azab Allah. Kemudian Nabi Musa berkata dan menyeru kepada orang ramai, beliau berkata: “Hai hadirin sekalian, barangsiapa bersama Qarun maka tetaplah di tempatnya. Dan barangsiapa bersamaku hendaklah meninggalkan tempat ini.

Maka orang-orang yang beriman kepada Allah mengikuti ajaran Nabi Musa as. segera pergi meninggalkan tempat itu. Sedangkan mereka yang mengikuti si Qarun tetap tinggal di tempat itu dengan sifat kesombongannya.

Kemudian Nabi Musa as. berdoa kepada Allah sambil memukulkan tongkatnya ke atas tanah, ia berkata: “Dengan Nama Allah, hai bumi telanlah Qarun dan pengikutnya serta semua harta bendanya.”

Apa yang terjadi, tiba-tiba tanah itu terbelah, Qarun dan para pengikutnya berserta semua harta bendanya terbenam ke dalam bumi. Saat itu tidaklah ada yang memberikan pertolongan baik dari para pembantu dan harta kekayaannya dan tidak seorang dari manapun yang ingin memberikan pertolongan. Demikianlah azab Allah terhadap mereka.

Melihat kejadian yang hebat itu, maka orang-orang yang hidupnya sengsara dan miskin yang mengikuti ajaran Nabi Musa sama-sama menyesali atas keinginan mereka untuk menjadi kaya seperti Qarun akhirnya ditelan bumi.
Dengan datangnya azab Allah itu, maka tamatlah riwayat Qarun yang sebelumnya ia hidup mewah, senang dengan harta yang berlimpah ruah, sehingga ia menjadi sombong dan takabur itu dengan hanya sekelip mata oleh kekuasaan Allah, ia tidaklah dapat berbuat apa-apa.

0 kommentarer:

**Tv online**